Перевести страницу

БАТЬКІВСЬКІ КРОКИ: ЖИТТЯ НОВОНАРОДЖЕНОЇ ДИТИНИ

 Кожен факт появи на світ нової людини ― це радість! В першу чергу, радість для самих батьків немовляти. Напевно, цю радість розділять бабусі й дідусі. Водночас з’являються й нові обов’язки для батьків, передбачені Сімейним Кодексом України.


 Мати, батько дитини, які перебувають у шлюбі, зобов'язані забрати дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров'я. Після цього батьки зобов'язані невідкладно, але не пізніше одного місяця від дня народження дитини, зареєструвати народження дитини в органі державної реєстрації актів цивільного стану. Реєстрація народження дитини провадиться органом державної реєстрації актів цивільного стану з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по батькові. Реєстрація народження дитини засвідчується видачею свідоцтва про народження. (ст.143, ст.144 СК) Ім'я дитини визначається за згодою батьків. По батькові дитини визначається за іменем батька. Прізвище дитини визначається за прізвищем батьків. Якщо мати, батько мають різні прізвища, прізвище дитини визначається за їхньою згодою. Батьки, які мають різні прізвища, можуть присвоїти дитині подвійне прізвище, утворене шляхом з'єднання їхніх прізвищ. (ст.145―ст.147 СК)/


Практичні поради


 Розуміючи стресовий стан матері новонародженої дитини після пологового будинку, практично здійснити дії для отримання свідоцтва про народження дитини цілком може батько. Для початку варто за телефоном дізнатися:


1) який саме орган державної реєстрації актів цивільного стану видаватиме документ (за загальним правилом, це районний відділ РАЦС, але може бути і центральний);


2) які необхідно надати документи, дні й години прийому.


 На практиці треба надати 2 паспорти батька й матері дитини в оригіналі; свідоцтво про шлюб, довідку з пологового будинку.


 Що необхідно отримати? Окрім свідоцтва про народження дитини, необхідно отримати Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження для виплати допомоги у зв'язку з народженням дитини, який потім слід здати до управління праці та соціального захисту для оформлення допомоги при народженні дитини. Державне мито та інші платежі для отримання свідоцтва про народження та зазначеного Витягу сплачувати не потрібно. Про всяк випадок, одразу під час отримання документів, уважно перевірте правильність прізвища, імені, по батькові дитини у свідоцтві та у тексті Витягу.


Реєстрація місця проживання,

внесення відомостей про дитину до паспортів батьків


 Наступний крок в оформленні документів ― це реєстрація місця проживання дитини. Якщо обидва батьки зареєстровані за однаковою адресою проживання, то процедура простіша. Якщо ж батьки дитини зареєстровані за різними адресами, то дитину слід зареєструвати за адресою одного із батьків. На практиці, відділи Державної міграційної служби (ДМС) у таких випадках вимагають довідки із адресно-довідкового бюро про реєстрацію місця проживання того із батьків, із ким не буде зареєстрована дитина.


 При цьому, у довідці потрібно зазначити, що відомості про дітей відсутні. На думку працівників ДМС, саме у такий спосіб вони мають переконатися, що один із батьків не зареєстрував двічі місце проживання новонародженої дитини. «При проживанні батьків за різними адресами для реєстрації місця проживання дитини, яка не досягла 14 років, разом з одним з батьків надається письмова згода другого з батьків та довідка територіального підрозділу або адресно-довідкового підрозділу територіального органу ДМС України за місцем його проживання про те, що дитина не зареєстрована разом з ним». (п.2.3 Наказу МВС від 22.11.2012 № 1077).


 На практиці мав місце випадок, коли батько дитини подав довідку із місця проживання (із дільниці «Житлокомсервісу», яка утворена на заміну колишніх ЖЕКів) та копію свідоцтва про народження дитини. Працівниця ДМС подивилася й запитала: «Чому довідка про реєстрацію місця проживання має одну дату, а дата народження дитини на тиждень пізніше?» На таку несподіванку, батько дитини ввічливо відповів: «Яке це, взагалі, має значення? Що Ви маєте на увазі? Що за тиждень можна було вже зареєструвати місце проживання дитини за іншою адресою?» Довелося татусеві йти одразу до кабінету начальника районного відділу ДМС, пояснювати, що у наданій довідці (достовірний документ із мокрою печаткою, датою, підписами) чітко зазначено, хто саме зареєстрований за цією адресою, тому дитина там не зареєстрована. Спочатку начальниця промовила, що «не ми пишемо закони», а потім перепитала, кого хоче чоловік зареєструвати? Почувши у відповідь, що треба зареєструвати місце проживання новонародженої дитини за адресою матері, після короткої невеличкої паузи начальник, пішовши людині на зустріч, швидко написала на тій довідці коротку резолюцію і сказала «ідіть до кабінету № 8, реєструйте»…


 Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Для реєстрації місця проживання особа або її законний представник подає до територіального підрозділу ДМС Україниписьмову заяву про реєстрацію місця проживання; документ, до якого вносяться відомості про місце проживання;квитанцію про сплату державного мита або документ про звільнення від його сплати; документи, що підтверджують: право на проживання в житлі ― ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди) або інші документи (у разі відсутності зазначених документів реєстрація здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім’ї на реєстрацію місця проживання/


 Відомості про дітей віком до 14 років, місце проживання яких реєструється з батьками, вносяться до заяви одного з них.Відомості про реєстрацію дитини, яка не досягла 14 років, вносяться до картки реєстрації того з батьків, з ким реєструється місце проживання дитини, та до адресної картки. До адресно-довідкового підрозділу територіального органу ДМС України надсилаються відомості про реєстрацію місця проживання того з батьків, з ким реєструється місце проживання дитини, у графу 14 цих відомостей вноситься інформація про дитину (прізвище, ім’я, по батькові, стать, дата і місце народження). (п.2.1, п.2.2, п.2.3 Наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 р. за № 2109/22421).


 Для реєстрації місця проживання дитини необхідна особиста присутність та підписи обох батьків. Заповнюється форма-бланк відповідної заяви, надається оригінал та копія свідоцтва про народження дитини, свідоцтво про шлюб може знадобитися, краще мати при собі оригінал чи копію. Державне мито складає 0,85 грн., послуги банку біля 3 грн.

В окремому вікні відділу ДМС здійснюється внесення відомостей про дітей до паспорту громадянина України: до сторінки 8-ї «Особливі відмітки» вписується або друкується прізвище, ім’я, по батькові дитини, дата народження. (Потрібні паспорти обох батьків.)


Законодавчі зміни та реалії: вибір дій за батьками…


 Нещодавно набули чинності законодавчі зміни, що стосуються спрощення процедури надання документів для оформлення допомоги при народженні дитини та спрощення реєстрації місця проживання новонародженої дитини.Нововведення передбачені Законом від 10 жовтня 2013 року№ 644-VII «Про внесення змін до деяких законів України щодо скорочення кількості документів для отримання державної допомоги при народженні дитини».


 Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захистунаселення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживаєдитина, узаяві про призначення допомоги принародженні дитини.(ст.6 Закону від 11.12.2003 № 1382- IV «Про свободу пересування та вільний вибір місцяпроживання в Україні», поточна редакція від 27.04.2014).Орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, або за місцем народження дитини після звернення одного з батьків (опікуна) за призначенням допомоги при народженні дитини: самостійно отримує від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, з державних реєстрів та в порядку обміну інформацією всі необхідні відомості для призначення такої допомоги; направляє центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб, дані для реєстрації місця проживання дитини, що зазначила особа, яка звертається за допомогою. (ст.11 Закону від21 листопада 1992 року № 2811-XII«Про державну допомогу сім’ям з дітьми»).


 Суть полягає у тому, що тепер не потрібно витрачати час, щоб стояти у чергах у відділі Державної міграційної служби для здійснення реєстрації новонародженої дитини. Усі необхідні дані орган соціального захисту повинен передати до ДМС.


 На сьогодні у батьків є вибір: або самостійно зареєструвати місце проживання дитини у підрозділі ДМС за вже відомою старою процедурою, або довіритися новим правовим нормам та зазначити необхідні дані про місце реєстрації дитини під час оформлення допомоги при народженні, які органи соціального захисту повинні передати до державної міграційної служби (ДМС). Відверто кажучи, після проведеного мною невеличкого журналістського розслідування, у одному із районних відділів ДМС Харкова, мені коректно та ввічливо відповіли, що поки ще від органів соціального захисту таких даних не надходило. Інакше кажучи, законодавчі зміни ще практично не діють? Тому, порадившись із дружиною, ми спільно дійшли висновку, що простіше й надійніше буде самим здійснити реєстрацію новонародженої дитини у ДМС за старою процедурою, а потім вирушати на прийом до органу соцзахисту.


Управління соціального захисту та дитяча поліклініка


 Після здійснення попередніх кроків перейдемо до розгляду оформлення документів для отримання допомоги при народженні дитини. Оскільки у кожному обласному центрі є свій графік прийому громадян в управліннях праці та соціального захисту системи Мінсоцполітики України, одразу хочу порадити читачам докладніше дізнатися подробиці за телефоном, також варто уточнити, які документи слід надати саме у вашому конкретному випадку.


 Якщо у вашому місті чи іншому населеному пункті необхідно записатися на прийом до управління праці та соціального захисту за кілька днів наперед (отримати талон на визначену дату й час прийому), то завчасний телефонний дзвінок надасть вам можливість спланувати свій час, щоби встигнути підготувати усі необхідні документи. В управлінні праці та соціального захисту (за місцем реєстрації) одному з батьків необхідно буде оформити бланк заяви. Перелік документів, які слід надати для призначення допомоги при народженні дитини, визначено Законом «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та Постановою КМУвід 27 грудня 2001 р. № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» (поточна редакція від 07.03.2014).


 Це такі документи: паспорт громадянина України; копія свідоцтва про народження дитини (попросять показати й оригінал); витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження дитини для виплати допомоги у зв'язку з народженням дитини, виданий відділом реєстрації актів цивільного стану (цей документ отримаєте ще на першому етапі разом із свідоцтвом про народження дитини, здаєте оригінал, собі можете зробити копію); для працюючих жінок органи соціального захисту також просять надати копію наказу з місця роботи про надання соціальної відпустки по догляду за дитиною до 3-х років.


 Особи, що звертаються за призначенням допомоги при народженні другої дитини або наступних дітей, подають також довідку про склад сім'ї та копію свідоцтва про народження кожної дитини, яка враховується при визначенні розміру допомоги. Документи, необхідні для призначення державної допомоги сім'ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає та здійснює виплату державної допомоги, протягом 10 днів з дня звернення. Про призначення державної допомоги чи про відмову в її наданні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і здійснює виплату державної допомоги сім'ям з дітьми, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення. (ст.6 Закону «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»). У разі народження (встановлення опіки) двох і більше дітей допомога надається на кожну дитину. Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше 12-ти місяців з дня народження дитини. Одному з батьків дитини (опікуну) допомога при народженні дитини призначається і виплачується органами праці та соціального захисту населення за місцем їх реєстрації.


 Кілька слів хочу сказати про медицину. Дитячий лікар (педіатр) та медична сестра повинні вдома оглянути новонароджену дитину наступного дня після повернення із пологового будинку. Одразу необхідно завести медичну картку, але це вже справа медичних працівників. Далі педіатр має докладніше розповісти матері дитини про те, яких лікарів слід відвідувати протягом року, про необхідні щеплення тощо. У разі невідвідування матір'ю (батьком, опікуном) дільничного лікаря-педіатра (сімейного лікаря), під наглядом якого перебуває дитина віком до одного року, адміністрація лікувально-профілактичного закладу повідомляє про це орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання дитини (п.13Постанови КМУ № 1751).


Дитячий садок ― у майбутнє перший крок?


 Про місце у дитячому садочку варто подбати вже зараз. У деяких областях і містах України запроваджено систему електронної черги (електронна реєстрація). Докладніше про це можна дізнатися у відділах (управліннях) освіти. Ще одна порада працюючим батькам. Одразу надайте за місцем роботи до комісії соціального страхування та до відділу кадрів копію свідоцтва про народження дитини. До новорічних свят від Фонду соцстрахування щороку батькам надавали солодкий подарунок на дитину.


Леонід Гапєєв, юрист, м. Харків